Groźne zakwaszenie organizmu: gdy ciało gnije za życia!

Gdy tracimy równowagę kwasowo-zasadową, nasz organizm daje nam wyraźne sygnały w postaci złego samopoczucia, a z czasem – w postaci poważnych schorzeń.

Czym jest równowaga kwasowo-zasadowa?

To, czy coś jest kwasem czy zasadą sprawdzamy przy pomocy wskaźnika pH. Czysta woda ma pH równe 7.0, co oznacza, że jest obojętna. Każda wartość poniżej 7 wskazuje, że dana substancja jest kwasem, natomiast w przypadku wartości powyżej 7.0 mówimy o odczynie zasadowym.

Nasza krew ma pH równe 7.4, a więc jest lekko zasadowa. Dla naszego zdrowia najlepsze byłoby utrzymanie takiego odczynu – w tym środowisku zachodzące procesy chemiczne i fizyczne przebiegają najlepiej.

W przypadku odczynu powyżej 7.9 lub poniżej 6.9 mamy do czynienia z sytuacją dramatyczną – człowiek umiera z powodu zasadowicy lub kwasicy. Wartości powyżej i poniżej 7.4 również nie napawają optymizmem.

Objawy zakwaszenia

Jeśli budzimy się ze złym samopoczuciem, czujemy się niewyspani, cierpimy na ciągłe bóle głowy, jesteśmy apatyczni to znak, że cierpimy na zakwaszenie organizmu. Chcąc sprawdzić czy faktycznie mamy do czynienia z zakwaszeniem możemy zrobić mały test i kupić papierki lakmusowe w aptece. Kolejnym krokiem będzie zamoczenie papierka w naszym moczu i porównanie papierka ze skalą kolorów. Należy jednak dodać, że kwaśny mocz ma swoje zalety – hamuje on rozwój bakterii w układzie moczowym.

Objawy zakwaszenia są często dużo bardziej poważne niż ból głowy czy uczucie niewyspania. Dlatego warto zmienić swoje nawyki żywieniowe i przyjrzeć się temu, co jemy.

Co zakwasza, a co alkalizuje?

Aby powrócić do równowagi kwasowo-zasadowej należy wyeliminować z diety produkty zakwaszające – przetwory mączne, kasze, chleb, cukier, kawę, czarną herbatę, alkohol czy wszystkie napoje gazowane.

Tłuszcze, w większości obojętne, dlatego nie szkodzą. Oliwa z oliwek ma na przykład działanie alkalizujące.

Zasadowo działają wszystkie warzywa oraz cześć owoców. Najlepszymi wrogami zakwaszenia organizmu są – buraki, czarne porzeczki, cytryny, wiśnie, marchew, a także śliwki. Wyjątkiem jest groch – on zakwasza organizm.

Przemęczony organizm

A co z mięsem?

Mówi się, że mięso oraz nabiał zakwaszają organizm, jednak osoby, które znają się na biochemii białek wiedzą, że aminokwasy i proteiny mają właściwości amfoteryczne. Innymi słowy – w obecności silnych kwasów działają zasadowo, a w obecności zasad – kwasowo. Dlatego też, mimo iż indeks czerwonego mięsa jest kwasowy, to nie jest to równoznaczne z tym, że po spożyciu dojdzie do zakwaszenia.

Jak przyrządzać posiłki zachowując równowagę alkaliczną?

Ciężko jest zachować równowagę alkaliczną ze względu na wysoki indeks kwasowości mięsa. Trudno jest więc neutralizować kwas z mięsa zasadami z warzyw czy owoców.

Ponadto, indeksy kwasowości czy zasadowości powstają wyłącznie w oparciu o chemię. Dlatego też ciężko jest stwierdzić w jakim stopniu dany produkt zakwasi czy zalkalizuje organizm.

Zrównoważona dieta jest trudna do stworzenia, jednak można próbować uczyć się zdrowych nawyków żywieniowych. Dieta wysoko tłuszczowa czy wegetariańska nie zrobi nam krzywdy – tłuszcze alkalizują lub są obojętne, a warzywa i owoce to samo zdrowie. Należy jednak zadać sobie pytanie – czy potrafimy zrezygnować z produktów mącznych i cukru. Jeśli tak – jesteśmy na dobrej drodze do odkwaszenia swojego organizmu!

Autor

Monika Rymanowicz

Redakcja odkwaszamy.pl