4 Korzyści wynikające z zastosowania soku jabłkowego

Całe jabłka są niezwykle zdrową żywnością, ale sok jabłkowy ma plusy i minusy. Kiedy jabłka są soczone, ich jakość nawadniająca jest zmaksymalizowana, a niektóre związki roślinne zostają zachowane. Jednak sok zmniejsza inne korzyści płynące z całych jabłek, w tym błonnik i zdolność do zaspokajania głodu.

Oto 4 korzyści i 5 minusów picia soku jabłkowego.

1. Wspomaga nawadnianie
Sok jabłkowy ma 88% wody i dobrze smakuje. Dzięki temu jest łatwy w spożyciu - szczególnie dla osób chorych i narażonych na zwiększone ryzyko odwodnienia (1Truststed Source). W rzeczywistości, niektórzy pediatrzy zalecają sok jabłkowy o półciężkiej konsystencji - mieszankę pół soku, pół wody - dla chorych dzieci, które są lekko odwodnione i mają przynajmniej jeden rok życia (2Trusted Source, 3Trusted Source). W badaniu lekko odwodnionych dzieci z biegunką i wymiotami, dzieci, którym podawano rozcieńczony sok jabłkowy, potrzebowały o 6,5% mniej płynów dostarczanych przez żyły niż dzieci, którym podawano napój z elektrolitami leczniczymi (Źródło 4Trusted). Chociaż napoje z elektrolitami są specjalnie opracowane do nawadniania, niektóre dzieci nie lubią ich smaku i nie chcą ich pić. Są one również stosunkowo drogie. Rozcieńczony sok jabłkowy jest praktyczną i przyjemną alternatywą zarówno dla dzieci, jak i dla dorosłych (Źródło 4Trusted). Upewnij się, że pijesz rozcieńczony sok w celu nawodnienia, ponieważ wysoka zawartość cukru w pełnowartościowym soku może wciągnąć nadmiar wody do Twojego jelita i pogłębić biegunkę - szczególnie podczas rekonwalescencji po chorobie (Źródło 5Trusted, Źródło 6Trusted). W cięższych przypadkach odwodnienia nadal zaleca się stosowanie napojów z elektrolitami leczniczymi. Chociaż ilość potasu w soku jabłkowym jest podobna do ilości elektrolitów w napojach, to jednak zawiera on niewiele sodu, który jest tracony przez płyny ustrojowe również podczas choroby (1Trusted Source, 2Trusted Source, 3Trusted Source).
 
właściwości soku jabłkowego
 
2. Zawiera korzystne związki roślinne
Jabłka są bogate w związki roślinne, zwłaszcza polifenole. Podczas gdy większość tych związków znajduje się w skórce, niektóre z miąższu jabłka są zatrzymywane w soku (źródło 7Trusted). Te związki roślinne mogą chronić Twoje komórki przed zapaleniem i uszkodzeniami oksydacyjnymi. Oba te procesy są czynnikami leżącymi u podstaw chorób przewlekłych, w tym niektórych nowotworów i chorób serca (8Trusted Source). W jednym z badań zdrowi mężczyźni wypili 2/3 filiżanki (160 ml) soku jabłkowego, a następnie naukowcy pobrali ich krew. Uszkodzenia oksydacyjne we krwi zostały zahamowane w ciągu 30 minut od wypicia soku, a efekt ten utrzymywał się do 90 minut (9Trusted Source). W przypadku większej ilości polifenoli należy zdecydować się na sok mętny - zawierający miąższ - zamiast przezroczysty, z którego usunięto miąższ (Źródło 7). Jedna z analiz wykazała, że sok jabłkowy mętny zawiera do 62% więcej polifenoli niż sok klarowny (Źródło 7Trusted). Większość kupowanego w sklepie soku jabłkowego ma wyraźny wygląd, co oznacza, że można go łatwo zobaczyć. Odmiany organiczne są częściej dostępne w postaci mętnej.
 
Dowiedz się także jak zadbać o zdrowie poprzez dietę sokową. Więcej dowiesz się na https://cateromarket.pl/diety/diety-sokowe-catering >>
 
3. Może wspierać zdrowie serca
Związki roślinne - w tym polifenole - w soku jabłkowym mogą być szczególnie korzystne dla zdrowia serca. Polifenole mogą zapobiegać utlenianiu się (złego) cholesterolu LDL i gromadzeniu się go w tętnicach. Wyższy poziom utlenionego LDL wiąże się ze zwiększonym ryzykiem zawału serca i udaru mózgu (10Truststed Source). W jednym z badań zaobserwowano, że kiedy zdrowi dorośli pili 1 1/2 filiżanki (375 ml) czystego soku jabłkowego dziennie przez 6 tygodni, ich poziom LDL (złego) cholesterolu był o 20% bardziej odporny na utlenianie w porównaniu z początkiem badania (11Trusted Source). Dodatkowo, kiedy zdrowe kobiety wypiły 1 1/4 filiżanki (310 ml) czystego soku jabłkowego, aktywność antyoksydacyjna ich krwi wzrosła prawie o 11% w ciągu 1 godziny od wypicia soku, w porównaniu z napojem placebo (12Trusted Source). Ten wzrost aktywności antyoksydacyjnej oznacza większą potencjalną ochronę przed chorobami serca. Wciąż jednak potrzeba więcej badań na ludziach, aby potwierdzić te korzyści dla zdrowia serca.
 
sok jabłkowy
 
4. Może chronić twój mózg w miarę starzenia się
Wstępne badania sugerują, że sok jabłkowy może wspierać funkcje mózgu i zdrowie psychiczne w miarę starzenia się. Część tej ochrony może wynikać z antyoksydacyjnej aktywności polifenoli zawartych w soku. Mogą one chronić Twój mózg przed uszkodzeniem przez niestabilne molekuły zwane wolnymi rodnikami (8Trusted Source, 13Trusted Source). W szeregu badań starsze myszy otrzymywały codziennie sok jabłkowy, który dla człowieka odpowiadał 2-3 filiżankom (480-720 ml). Kiedy myszy spożywały sok przez jeden miesiąc, to one:
  • w porównaniu z grupą kontrolną, która nie otrzymywała soku (14Trusted Source), znacznie lepiej radziły sobie z testami pamięci labiryntowej.
  • utrzymywał poziom acetylocholiny w mózgu, posłańca nerwowego, który jest ważny dla pamięci i dobrego zdrowia psychicznego i który ma tendencję do obniżania poziomu starzenia się - jak to miało miejsce w grupie kontrolnej w tym badaniu (15Truststed Source)
  • tłumił wzrost fragmentów białka beta-amyloidowego w mózgu, które są związane z uszkodzeniem mózgu w chorobie Alzheimera (Źródło 16Truststed)
  • Dodatkowo, gdy osoby z chorobą Alzheimera 

Artykuł powstał we współpracy z Korab Garden, producentem naturalnych soków NFC: http://korabgarden.pl/

Autor

Karolina Pietrucha

Redakcja odkwaszamy.pl