Odkwaszanie organizmu – nowe podejście do chorób przewlekłych

Co zrobić, gdy każdego dnia towarzyszy nam złe samopoczucie, a podstawowe badania takie jak analiza krwi oraz moczu, nie dają odpowiedzi na nurtujące nas pytanie – co się z nami dzieje? W takiej sytuacji powinniśmy pamiętać o istnieniu czegoś takiego jak równowaga kwasowo-zasadowa organizmu.

Równowaga kwasowo-zasadowa

Złe samopoczucie może być objawem zakłóconej równowagi kwasowo-zasadowej, która to stanowi jeden z najistotniejszych mechanizmów regulujących pracę naszego organizmu. Zaniedbanie organizmu w postaci zachwianej równowagi kwasowo-zasadowej może prowadzić do różnego rodzaju przewlekłych schorzeń.

Okazuje się, że choroby takie jak reumatyzm, zawał serca, migrena, cukrzyca, nowotwory, kamica nerkowa czy kamienie w woreczku żółciowym mogą wywodzić się właśnie z zakłóconej równowagi kwasowo-zasadowej organizmu. Oczywiście, są to już zaawansowane stadia zakwaszenia. Początkowe etapy wiążą się bowiem z częstymi bólami głowy, kręgosłupa, zgagą czy np. niespodziewanie występującą biegunką. Co ciekawe, zakwaszenie organizmu dotyczy nie tylko dorosłych, ale również dzieci.

Skutki zakwaszenia mogą być najbardziej odczuwalne około 40-tego roku życia, kiedy to sporadycznie występujące dolegliwości „lubią” przeradzać się w choroby przewlekłe.

Twórczyni terapii odkwaszającej, dr Renate Collier, udowadnia, że aby zachować zdrowie i zapomnieć o dolegliwościach należy „postawić” produkty zasadotwórcze i jednocześnie ograniczyć spożywanie kwasotwórczych.

Podstawowe zasady odkwaszania organizmu to:

- jedzenie bez pośpiechu, z umiarem,

- dokładne przeżuwanie pokarmu i nasączanie go śliną,

- nienajadanie się do syta,

- spożywanie 3 posiłków dziennie w odpowiednim czasie, zgodnie z zegarem biologicznym.

Dr Collier podkreśla, że „im prościej, tym lepiej […], tym zdrowiej”.

Należy dodać, iż terapia odkwaszająca jest szansą nie tylko na poprawę samopoczucia i zapomnienie o wielu schorzeniach, ale również stanowi ona możliwość utraty wagi, lepszego wyglądu oraz ogólnej psychofizycznej odnowy organizmu.

Odnowa organizmu

Terapia odkwaszająca

Zły stan zdrowia, bez względu na źródło schorzenia, wiąże się z koniecznością odkwaszenia organizmu. Innymi słowy – należy zmienić odżywianie i dotychczasowy tryb życia. Niezdrowe nawyki należy zamienić na pozytywne przyzwyczajenia.

Na samym początku naszej przygody z odkwaszaniem powinniśmy przyjrzeć się naszemu menu oraz temu, jak reagujemy na różne potrawy. Jeśli jakiekolwiek jedzenie, bez względu na to jak bardzo je lubimy, powoduje u nas niechciane dolegliwości, zrezygnujmy z niego.

Produkty zakwaszające

Produktami zakwaszającymi są: kawa, czarna herbata, wędliny, mięso, słodycze, pieczywo, sery a także przetwory mleczne. Do zakwaszenia organizmu prowadzą również: alkohol, stres, papierosy oraz zbyt wyczerpujący wysiłek umysłowy.

Aby odkwasić organizm powinniśmy zdecydowanie ograniczyć spożywanie powyższych produktów na rzecz warzyw, które neutralizują nadmiar kwaśnych produktów przemiany materii. Ponadto, w ramach odkwaszania organizmu przeprowadza się łagodne oczyszczanie jelit oraz automasaż brzucha, masaż odkwaszający oraz chirogimnastykę.

Odżywianie w czasie terapii

Dieta odkwaszająca bazuje na warzywach gotowanych na parze lub w małej ilości wody. Ziemniaki lub buraki powinno przygotowywać się w łupinach. Podczas kuracji możemy jeść wszystkie warzywa – marchewki, brokuły, pietruszki, kapustę, cukinię itd. Przed warzywami należy jednak spożywać sałatę lub kiszoną kapustę (wersja na zimowe dni). Warzywa powinniśmy przyprawiać ziołami, zieleniną, a także solą morską. Możemy dodawać również pomidory, paprykę, ogórki, rzodkiewkę, kiełki oraz oleje (słonecznikowy, rzepakowy, lniany, oliwę z oliwek (tłoczone na zimno).

W diecie odkwaszającej powinny być obecne również nasiona słonecznika, migdały, orzechy, suszone owoce (niesiarkowane) czy pestki dyni. Jedząc owoce (np. jabłka czy gruszki) musimy pamiętać, by spożywać je przed warzywami.

Co do picia?

Zioła, zakwas buraczany, soki owocowe i warzywne. Tak jak zostało to już powiedziane należy przestrzegać zasady posiłków o określonych godzinach. Tego typu nawyk sprzyja lepszemu trawieniu. Śniadanie powinniśmy spożywać między 7:00 a 9:00. Obiad między 13:00 a 15:00, a kolację do godziny 18:00.

Autor

Karolina Pietrucha

Redakcja odkwaszamy.pl